Az alábbiakban egy átfogó útmutatót találsz a hatékony Facebook hirdetések elkészítéséről.
Mivel jelen pillanatban a Facebook a legnagyobb közösségi oldal csak Magyarországon több, mint 5 millió felhasználóval, szinte biztos, hogy a leendő vevőid is nap mint nap használják.
Ezen az oldalon hirdetni jelenleg az egyik legköltséghatékonyabb hirdetési forma, ezért érdemes élni ezzel a lehetőséggel, annál is inkább, mert ezt már valószínűleg a konkurenciád is használja.
Az cikkben 4 témakörről lesz szó:
- Milyen képeket használj a hirdetésedben, hogy felkeltsd a célközönséged figyelmét?
- Hogyan írj vonzó szöveget a hirdetésedhez?
- Hogyan célozd hatékonyan a leendő vásárlóid?
- Hova irányítsd a hirdetésedre kattintókat?
Először nézzük meg, hogy milyen részekből áll egy Facebook hirdetés:
Forrás: www.facebook.com
A hirdetésnek 5 fő része van (itt azokról a hirdetésekről lesz szó, amelyek a hírfolyamon jelennek meg):
- Kép
- Főcím (Headline)
- Szöveg (Text )
- Cselekvésre felhívás gomb (Call To Action)
- News Feed link description
Mielőtt kitérünk arra, hogy milyen egy hatékony Facebook hirdetés, beszéljünk kicsit arról, hogy hogyan böngésszük a közösségi oldalakat.
Egész egyszerűen lefelé görgetünk, és közben pásztázzuk a hírfolyamot olyan posztok után, amelyek felkeltik az érdeklődésünket. Az idő, amely görgetés közben egy-egy posztra jut a figyelmünkből, nagyon kevés, maximum néhány másodperc.
Csak annál a posztnál állunk meg egy pillanatnál tovább, amiről a pillanatnyi benyomásunk alapján azt gondoljuk, hogy érdekes lehet a számunkra. Ezeknél egy kicsit többet elidőzünk, beleolvasunk a poszt leírásába, vagy teljesen elolvassuk azt, és mérlegeljük, hogy elég értékes-e nekünk az információ, amit kapunk, hogy rá is kattintsunk arra, és rászánjunk még egy percet a figyelmünkből.
Ami görgetés során először megragadja a figyelmünket, azok a képek.
Ez lesz az első szűrő, ami alapján valaki vagy megszavaz néhány másodpercet az idejéből a hirdetésed elolvasására, vagy egyszerűen továbbgörget, mert az nem keltette eléggé fel a figyelmét.
A Consumer Acquisition nevű cég felmérése szerint, egy
FB hirdetés sikeressége 75-90%-ban a képtől függ.
Nagyon fontos tehát, hogy a hirdetésed képe „rendben legyen” és hatékonyan keltse fel az emberek figyelmét.
Nem megfelelő képpel bármilyen jó ajánlat is van a hirdetés szövegében, illetve bármilyen jól is van az megfogalmazva, nem fogja hozni a kívánt eredményeket.
Az első lépés a hirdetés elkészítésénél tehát mindenképpen a hirdetés képének elkészítése és optimalizálása. Ez a belépő annak érdekében, hogy olcsó és eredményes Facebook hirdetéseid legyenek.
1. Lépés: A hirdetésed képének elkészítése és optimalizálása.
Nézzük, hogy milyen típusú képek működnek a leginkább.
Alapvető jellemzők
Ahhoz, hogy a lehető legjobban nézzen ki a hirdetésed, a megfelelő méretű képet érdemes használnod, amelynek felbontása 1200×628 pixel (illetve lehet 1:1-es méretarányú kép is, ebben az esetben az ajánlott felbontás 1080×1080.)
Ha ennél kisebb képet használsz, az ront a vizuális élményen a rossz képminőség miatt, ha pedig más méretarányú a képed, az szintén ront a megjelenés minőségén.
Érdemes tehát a Facebook által javasolt felbontású képeket használni.
Embereket ábrázoló képek
Használj olyan képet a hirdetésedhez, ami boldog embereket ábrázol, akik lehetőleg a kamerába néznek!
Ennek pszichológiai hatása van, hiszen ha úgy érezzük, hogy ránk néz valaki, akkor mi is hajlamosak vagyunk odanézni egy pillanatra, még akkor is, ha csak egy képről van szó.
Ezen belül is érdemes inkább nőket ábrázoló képeket használni (ha rendelkezésedre áll ilyen), hiszen a tapasztalat azt mutatja, hogy nők és férfiak esetén is ez működik jobban.
Tehát, ha olyan képet használsz, amely boldog nőket ábrázol, akik a kamerába néznek, az biztosan sok ember figyelmét megragadja majd.
További nem várt dolog, hogy jobban működnek azok a képek, amelyek nem profi fotó hatását keltik, nem modellekről készültek, hanem egyszerű telefonnal készült képek (például szelfik).
Ezek sokkal hétköznapibb hatást keltenek, hiszen ilyenekkel találkozunk nagy számban Facebook-on, ezért kevésbé van „reklám szaguk”.
Az alábbiakban láthatsz erre néhány jó példát:
Élénk színű, figyelemfelkeltő képek
A kép színeiben üssön el a News Feed többi posztjától!
Ezt a legegyszerűbben úgy tudod megcsinálni, hogy túlszaturált színű képeket használsz, illetve tartalmazzon a kép élénk, figyelemfelkeltő színeket (piros, citromsárga, narancssárga, zöld, lila stb.)
Próbáld ki, hogy lefelé görgetsz a Facebook hírfolyamodon, és figyeld meg azokat a képeket, amelyek megragadják a figyelmedet!
Valószínűleg azok a posztok lesznek azok, amelyek színeiben elütnek a többitől és egy pillanatra odavonzzák a tekinteted.
Ide tartozik még az is, hogyha például egy terméket hirdetsz, akkor a termék színe, illetve a hirdetés képének a fő „mondanivalója” üssön el a hátterétől és a háttér legyen elmosva, hogy ne vonja el a figyelmet a lényegről.
Példák:
Ezek mellett persze még fontos az is, hogy a kép releváns legyen a hirdetés többi része szempontjából, legyen kapcsolatban az ajánlattal.
A képek szerkesztését végezheted például a Canva (www.canva.com) nevű online képszerkesztővel, amellyel egyszerűen készíthetsz jól kinéző képeket.
Első lépésként tehát érdemes teszteket végezned több képpel (legalább 5-10) ugyanazt a közönséget célozva, ugyanolyan hirdetésszöveggel.
Így csak a képen fog múlni a hirdetés sikeressége, és látni fogod azt, hogy melyik kép működik a legjobban.
Bármennyire is otthonosan mozogsz a Facebook hirdetések világában, valószínűleg nem fogod megtalálni a tökéletes képet elsőre, annál is inkább, mert célközönségtől függően más fog működni.
Ezért van szükség a tesztelésre, optimalizálásra. Miután kiválasztottad a legjobban teljesítő képet, következik a második lépés.
2. Lépés: Vonzó szövegezés írása a hirdetéshez
Miután a hirdetésed képe felkeltette az emberek figyelmét, a következő dolog, amit el fognak olvasni, az a hirdetésed szövege.
A szöveg célja az, hogy felkeltse az érdeklődést annyira, hogy rákattintsanak a hirdetésedre. Csakúgy, mint a képeknél, néhány egyszerű szabály betartásával itt is sokkal jobb eredmények érhetőek el. Ezeket nézzük végig.
Három szöveges rész található egy hirdetésben: a Headline, a News Feed link description, és a Text.
Amit nagy valószínűséggel először elolvasnak az a headline (főcím).
A copyblogger.com tapasztalata szerint az emberek 80%-a csak a főcímet olvassa végig, és ez alapján dönt, hogy érdeklődik-e.
A headline akkor a leghatásosabb, ha minél tömörebben foglalja össze a hirdetés lényegét és minél vonzóbb módon tálalja azt. (Érdemes figyelni a főcím hosszára, ha 40 karakternél hosszabb, akkor a vége levágásra kerül.)
A hatékony főcímre nincs egy darab tökéletes megoldás, az alábbiakban leírok néhány irányvonalat, amin érdemes elindulni.
1. Az ajánlat rövid és direkt megfogalmazása
Hatékony főcím lehet, ha minél tömörebben és lényegretörőbben megfogalmazod a hirdetésed ajánlatának a lényegét
Példák: Hatékony Facebook hirdetés készítése 3 lépésben – Ebook
Kutyás polók – 40% akció
Ebook: Hogyan szerezz vissza napi 1 órát – Ingyenes letöltés
2. Keltsd fel az érdeklődést egy kérdéssel!
A headline, amiben egy kérdés van, sokkal jobban teljesíthet egy állításnál, főleg, ha sikerül egy olyan kérdést feltenned, amely megfogalmazódik a célközönséged fejében is.
Példák: Hogyan hirdess olcsóbban Facebookon?
Szeretnél több profitot 2023-ban?
Hogyan keress többet 2023-ban?
Ha eldöntendő kérdést teszel fel, azzal egyben szűröd is a célközönséged, hiszen, ha a válasz a kérdésre igen, akkor fokozottan valószínű, hogy valaki továbbolvas, míg, ha a válasz nem, akkor fokozottan valószínű, hogy nem olvassák tovább a hirdetésed.
3. Adj utasítást az embereknek!
Ezután pedig bízd a hirdetésszöveg többi részére, hogy megválaszolják az emberek fejében felmerülő kérdéseket, leginkább a miértet.
Példák: 20% akció – Vásárolj most!
Bulizz velünk!
Kattints ide a legstílusosabb cipőkért!
4. Írd le az ajánlatod legfontosabb hasznát!
Te ismered az ajánlatod, de fontos, hogy mások is azonnal egyértelműen lássák, hogy nekik miért lehet érdekes az. Jó mód erre, ha ezt rögtön a főcímben tisztázod.
Példák: Tanulj meg programozni velünk!
5. Keltsd fel az emberek kíváncsiságát!
Ha valami olyat látunk, ami felkelti a kíváncsiságunkat, akkor késztetést érzünk, hogy több információt tudjunk meg.
Kihasználhatod ezt a főcímek megírásánál, viszont arra érdemes odafigyelni, hogy valóban meg is add a vágyott információt a hirdetésedre kattintóknak, különben úgy fogják gondolni, hogy csak egy kattintásvadász posztra klikkeltek.
Példák:
Miután megtaláltad a legjobban működő képet, érdemes ugyanazzal a képpel többféle hedline-t is kipróbálni, és a legjobban teljesítőt alkalmazni.
Most nézzük meg, hogy mit tartalmazzon a hirdetés maradék két szöveges része a News Feed link description (headline alatt) és a Text (kép fölött).
A News Feed link description-be a hirdetés ajánlatát érdemes kifejtened, azonban itt és érvényes az a szabály, hogy minél tömörebb és lényegretörőbb, annál jobb. Esetleg beletehetsz egy cselekvésre felhívás részt is: „Töltsd le az ingyenes e-book-ot most!”
Az ajánlatod hosszabb leírása a kép fölötti Text részbe kerül. A cél az, hogy egy kicsit bővebben kifejtsd, hogy miért kattintsanak a hirdetésedre az emberek, milyen problémájukat oldod meg, vagy milyen hasznot tudsz nekik nyújtani. Itt az alábbi kérdésekre érdemes választ adnod (nem muszáj mindegyikre):
Ki vagy te?
Mi az ajánlatod?
Milyen problémáját tudod megoldani az embereknek, vagy miért lesz nekik hasznos, ha a hirdetésedre kattintanak és élnek az ajánlatoddal?
Miért éljenek most az ajánlattal? (Sürgősség érzetének felkeltése)
Mi a következő lépés? (Cselekvésre felhívás)
Ehhez jól jön, ha pontosan tudod, hogy az ideális vásárlódnak milyen problémái és vágyai vannak, hogy ezeket bele tudd szőni a hirdetés szövegébe.
Példa:
Gyakran érzed úgy, hogy kevés a szabadidőd? (Probléma megfogalmazása)
Töltsd le az ingyenes útmutatót az 5 lépésből álló rendszerről, amivel már holnaptól jobban gazdálkodhatsz az időddel! (Megoldás a problémára)
Kattints a linkre a letöltéshez! (Cselekvésre felhívás)
Hirdetés példa: Az alábbi képen egy kielemzett hirdetésszöveget találsz, ami szabadúszóknak szól.
Szintén a hirdetés része a jobb alsó sarkában található cselekvésre felhívás gomb (zöld négyszög). Ezt is érdemes felhasználni, mert növelheti a konverziót.
3. Lépés: A célközönséged kijelölése
A Facebook hirdetések nagy előnye abban rejlik, hogy nagyon pontosan tudod célozni a célközönségedet, így csak olyan emberek fogják látni a hirdetésed, akiknek tényleg releváns is az.
Minél relevánsabb a hirdetésed, annál olcsóbb lesz, hiszen nem mutatod meg olyan embereknek, akik szinte biztosan nem érdeklődnének.
Hogyan tudod hatékonyan célozni a célközönséged?
Legegyszerűbben úgy, hogy kiismered azokat az embereket, akiknek érdekes lehet a terméked/szolgáltatásod. Ez alapján pedig megalkotsz egy vásárlói perszónát (vagy többet), az ideális vásárló képét, akinek címezni szeretnéd a termékedet.
A vásárlói perszóna létrehozásakor kitalálod, hogy az ideális vásárlód körülbelül mennyi idős, milyen nemű, mivel foglalkozik, milyen embereket, oldalakat lájkol stb., és ennek függvényében állítod be a célzást.
Ha van konkurenciád, aki hasonló dologgal foglalkozik, mint te, akkor célozhatod az ő követőit is, hiszen nekik biztosan releváns lesz, amivel foglalkozol.
Egy további fontos dolog a célzott emberek száma. Ha ez túl nagy (több százezer ember), akkor biztos lehetsz benne, hogy sokaknak nem lesz releváns az ajánlatod, ezért az nem fog olyan jól teljesíteni a hirdetésed, mint tehetné.
A másik véglet, amikor túl szűk közönséget célzol (néhány ezer ember), ilyenkor lehetséges, hogy rövid időn belül egy valaki sokszor látja a hirdetésed, ez negatív hatással lesz a konverzióra és az emberekből is negatív érzéseket válthat ki.
Ez persze attól is függ, hogy mennyi pénzből szeretnél hirdetni naponta.
Nézzünk erre egy példát:
Tegyük fel, hogy önfejlesztéssel foglalkozol, és erről tartasz coachingokat az embereknek. Azt szeretnéd, hogy többen ismerjenek meg. Milyen célközönségnek érdemes ilyenkor hirdetned?
Hirdethetsz például azoknak, akik kedvelték Szabó Péter oldalát, aki egy hazai motivációs előadó 200 000 követővel.
A követői egy része biztosan érdekelt az önfejlesztésben, azonban lehet, hogy sokan láttak néhány videóját, úgy voltak vele, hogy ez a motivációs dolog most úgyis nagyon népszerű és belájkolták. Ők valószínűleg nem fizetnének egy önfejlesztő tréningért, tehát így egy elég híg közönségnek hirdetnél.
Hogy tudnád ezt a hirdetést még relevánsabbá tenni?
Úgy, hogy felteszed magadnak a kérdést, hogy akik szinte biztosan érdekeltek az önfejlesztésben milyen emberek, illetve milyen könyvek után érdeklődnek.
Life coach-ként valószínűleg ismered a nagy külföldi neveket a témában, de ettől függetlenül mindig érdemes egy kis kutatás végezni az interneten.
Például, akik ismerik Brian Tracy-t, Tony Robbins-t, vagy esetleg Tim Ferris-t (a 4 órás munkahét c. könyv íróját), ők fokozottan valószínű, hogy érdeklődnek a témával kapcsoltban.
Ha nekik hirdetsz, nagy valószínűséggel jobb konverziót tudsz elérni.
Tehát eddig a pontig beszéltünk a Facebook hirdetés képi és szöveges részének elkészítéséről és a megfelelő emberek megcélzásáról.
Már csak egy dolog maradt.
Ez pedig, hogy mi történik azokkal az emberekkel, akik ráklikkelnek a hirdetésedre.
4. Lépés: Irányítsd a forgalmat a landing vagy sales oldaladra!
Ha az oldal, ahova irányítod a forgalmat, nem kelti fel hatékonyan a hirdetésedre kattintók figyelmét, akkor hiába van jó hirdetésed, az emberek jó része egyszerűen „lepattan”, bezárja az oldalad és nem él majd az ajánlatoddal.
Ha például a főoldaladra irányítod a hirdetésed azzal az a probléma, hogy az oda jutóknak sok választási lehetősége van, hogy mit néz meg, és könnyen „elkeveredik”, eloszlik a figyelme.
Ha azt szeretnéd, hogy a hirdetéseid jól működjenek, akkor egy olyan oldalra kell irányítanod a hirdetésedre kattintókat, ahol 2 választása van: vagy él az ajánlattal, ami a hirdetésben volt, vagy bezárja az oldalt (landing oldal).
A hirdetésednek számos célja lehet, az alábbiakban ebből 2-ről lesz szó:
1. Szeretnéd feliratkoztatni a hirdetésre klikkelőket az e-mail listádra, egy ingyenes ajánlatért (pl.: e-book letöltéséért) cserébe, hogy bekerüljenek a vállalkozásod értékesítési folyamatába, esetleg azt szeretnéd, hogy éljenek valamilyen egyéb ajánlatoddal (pl. kérjenek ajánlatot, foglaljanak asztalt stb.).
Ebben az esetben egy olyan landing page-re van szükséged, ami csak azt az ajánlatot tartalmazza, amiről a hirdetés is szólt, leírja, hogy milyen problémájuk oldódik meg az embereknek, miért lesz nekik jobb, ha élnek az ajánlatoddal.
Az olalra több helyre érdemes gombot tenned, amelyre kattintva meg tudják majd adni az elérhetőségüket a látogatóid, így minél könnyebbé téve nekik a feliratkozást.
Példa egy hirdetésre és a hozzá tartozó landing page-re:
2. A hirdetés egy fizetős ajánlatról szól (pl.: az egyik termékedről), amit szeretnéd, ha a hirdetésedre kattintás után megvásárolnának.
Ebben az esetben egy sales page-re érdemes irányítanod a forgalmat, aminek az a funkciója, hogy rávezesse a leendő vásárlóidat, hogy minél nagyobb arányban vásároljanak tőled.
Ehhez egy jól optimalizált sales page-re van szükséged, ami azt jelenti, hogy az oldalad olyan szövegezésű és kinézetű, hogy a megfelelő irányba tereli az azt böngészők figyelmét, a szöveg pedig úgy van megfogalmazva, hogy a célközönséged minél inkább úgy érezze, hogy ez nekik szól.
Így érheted el, hogy viszonylag sokan éljenek is az ajánlatoddal.